27 June 2012

27. juuni - Kernave, Vilnius

Hommikul tahtsime külastada Vilniuses asuvat kuulsat Gariunai turgu. Kuna meil oli selle kohta olemas ainult indeks, mida Tädi ei tunnistanud, siis küsisime oma võõrastemaja perenaise käest. Ega temagi eriti targem ei olnud, aga saime siiski ka tänava kätte. Kell oli umbes 9.30 ja imestati, et see turg ju pannakse varsti juba kinni! No meie arvasime, et ikka jõuame, 12-ni veel aega küll. Kuna täna avati turg hilja, st kell 6.00, siis kirjade järgi pidi see täna olema isegi kuni 14.00 avatud. Mõnel päeval avatakse turg juba kell 4.00 ja nagu ma aru sain, siis on seal ka sellel kellaajal juba kliente näha. Täna olid siiski paljud boksid suletud, aga sellegipoolest oli müüjaid väga palju ja turg ise on tõesti ilmatu suur. Müüakse seal kõike alates toidust, autovaruosadest kuni riiete ja lapsevankriteni välja. Ma arvan, et see turg on suurem kui oli Riia turg.

Seejärel võtsime suuna Kernave peale. Kernave on väike ilus külake Nerise jõe orus, kus järsu nõlvaga linnusemäed annavad tunnistust ammu kadunud ühiskonnast. 13. sajandil oli Kernave Leedu pealinn, 14. sajandi alguses viis Gediminas pealinna sealt Trakaisse ning hiljem Vilniusesse. 1919. aastal oli ajutiselt Leedu pealinnaks Kaunas. Oleme oma reisil külastanud kõiki Leedu endiseid ja ka praegust pealinna: Kernave, Trakai, Kaunas ja Vilnius. Aastal 1390 põles Kernave.
Tänapäeval on Kernave Leedu tähtsaim arheoloogiline leiupaik. Kaitsealal on viis küngast, milles sisalduvad keskaegsed müürid ja kindlusrajatised. Koht arvati 2004 aastal UNESCO maailmapärandi nimekirja. Ronisime puutreppe pidi kõige kõrgema künka tippu, päris ilus vaade oli. Seejärel külastasime ka Kernave Arheoloogiamuuseumit.
Kernave kaitseala, linnusemäed

Merit ja Mirjam kännu otsas, mida Mirjam pidas batuudiks
 Vaade Nerisele
Kividega tähistatud kohas asus kirik (1935.a. viidi kirik ära)
 Praegune kirik
Ilusad majad Kernave külas (üle 100 aasta vanad)

Seekord olime laisad jalutajad ning sõitsime külavahel autoga ringi. Kui Kernave vaadatud, siis hakkasime tagasi Vilniuse poole sõitma. Tee peale jäi palju ilusaid väikseid külakesi. Üks neist oli Suderve. Suderves asub ebatavaline valge ümarkirik.

Vilniuses läksime KGB muuseumi ehk Genotsiidiohvrite muuseumi. Muusem asub endises KGB hoones ning avati 1992. aastal. Eksponaadid kõnelevad Nõukogude okupatsioonist Leedus, loomavagunites Siberisse küüditamisest, Nõukogude võimu vastu võidelnud metsavendadest ja Saksa okupatsioonist. Näha sai ka keldris asuvaid vangikonge, mis olid kasutusel kuni 1980. aastate lõpuni. Samuti nägime piinamiskambreid, helikindlat kambrit, kartsa, vangide jalutamispuure ja hukkamiskambrit. Viimasest tulime suhteliselt kiiresti ära, sest see ei olnud lastele kõige parem koht. Seal sai vaadata filmi hukkamisest.